Kompetenceløft i musik

Kompetenceløft i undervisningsfag

Kompetenceløft i musik

Hvordan er undervisningen i dit fag anderledes, i forhold til før du startede på kompetenceløft? 

Undervisningen er ikke blevet væsentligt anderledes, da jeg havde undervist i musik i Indskolingen i flere år. Struktur og organisering er stadig det samme. Der hvor forskellen er, er primær i det faglige indhold. Jeg arbejder anderledes med sangene og med det rytmiske. Jeg har fået en masse ny inspiration, som jeg nok ikke selv havde søgt på egen hånd.

Hvilken betydning har kompetenceløftet haft for dig som lærer – og eventuelt for dit team?

Året med kompetenceløftet har været et meget stort arbejdspres. Så bare at gennemføre og bestå det, har været lidt af en sejr, som jeg er meget stolt af. Jeg har i mine medstuderende fået mit eget lille netværk, og vi bruger jævnligt hinanden, og ses stadig til sociale arrangementer. Kompetenceløftet har givet mig papir på at jeg er “rigtig” musiklærer, hvilket nok i virkeligheden har været den primære årsag til, at jeg gerne ville gennemføre. Det har også selvfølgelig også givet mig en større sikkerhed i faget, og en bekræftelse i vigtigheden af musik i folkeskolen.

Det har desværre ikke haft nogen betydning i forhold til teamet på vores skole, da der ikke er sat tid af til teamsamarbejde omkring musik.